Statut
STATUT STOWARZYSZENIA „W Naszym Domu”
Rozdział I
Postanowienia ogólne
- 1
- Stowarzyszenie grupuje osoby z zaburzeniami psychicznymi, związane ze Środowiskowym Domem Samopomocy, ich rodziny, opiekunów, profesjonalistów i sympatyków.
- Stowarzyszenie działa na terenie Rzeczypospolitej Polskiej.
- Siedzibą Stowarzyszenia jest miasto Wrocław.
- Stowarzyszenie posiada osobowość prawną, używa pieczęci i symbolu.
Rozdział II
Cele i formy działania
- 2
Celem Stowarzyszenia jest realizacja zadań z zakresu pomocy społecznej, edukacji rehabilitacji, kultury, w tym m.in.
- Udzielanie wsparcia osobom mającym poważne trudności w życiu codziennym, wymagającym pomocy i opieki niezbędnej do życia w środowisku rodzinnym i społecznym, której same te osoby ani ich rodziny nie mogą zapewnić wykorzystując własne środki, możliwości i uprawnienia;
- Stwarzanie warunków do stymulacji rozwoju osób chorych psychicznie i osób z zaburzeniami psychicznymi poprzez działania wspierająco-aktywizujące;
- Rehabilitacja osób psychicznie chorych i osób z zaburzeniami psychicznymi;
- Wzajemna pomoc w trudnych sytuacjach życiowych;
- Stwarzanie warunków do samokształcenia członków Stowarzyszenia;
- Upowszechnianie w społeczeństwie wiedzy na temat zaburzeń psychicznych oraz promowanie zdrowia psychicznego;
- Organizowanie placówek opiekuńczych, ośrodków wsparcia, prowadzenie placówek pomocy społecznej, pośrednictwa pracy.
- 3
- Stowarzyszenie realizuje swoje cele statutowe poprzez:
- a) prowadzenie Środowiskowego Domu Samopomocy,
- b) organizowanie mieszkań chronionych,
- c) organizowanie warsztatów,
- d) prowadzenie grup wsparcia,
- e) prowadzenie lub wspieranie pracowni,
- f) doradztwo dla osób indywidualnych, stowarzyszeń i instytucji,
- g) propagowanie wzorców pomocy profesjonalnej,
- h) projektowanie i produkcja pomocy terapeutycznych, edukacyjnych i rehabilitacyjnych
- i) wydawanie publikacji,
- j) prowadzenie działalności gospodarczej,
- k) organizowanie turnusów
- l) i inne działania.
- Stowarzyszenie realizuje swoje cele statutowe poprzez prowadzenie działalności odpłatnej i nieodpłatnej pożytku publicznego
- a) działania odpłatne (działania Środowiskowego Domu Samopomocy niezwolnione od opłaty decyzją administracyjna MOPS np. wyżywienie, zajęcia terapeutyczne, organizowanie wycieczek, turnusy)
- b) działania nieodpłatne (działania Środowiskowego Domu Samopomocy zwolnione z odpłatności decyzją administracyjną MOPS np. wyżywienie, zajęcia terapeutyczne, organizowanie wycieczek nieodpłatnych).
- 4
Stowarzyszenie współpracuje z:
- Organizacjami pozarządowymi w kraju i zagranicą,
- Organizacjami profesjonalistów,
- Placówkami służby zdrowia, oświaty, naukowymi oraz pomocy społecznej i kultury,
- Państwowym Funduszem Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych,
- Przedsiębiorstwami prywatnymi i państwowymi,
- Oraz innymi.
Rozdział III
Członkowie stowarzyszenia
- 5
- Członkowie zwyczajni Członkiem zwyczajnym może zostać każda osoba pełnoletnia posiadająca pełną zdolność do czynności prawnych i deklarująca gotowość do realizacji celów statutowych. Nabycie członkostwa w Stowarzyszeniu następuje poprzez złożenie pisemnej deklaracji członkowskiej, która zostaje rozpatrzona przez Zarząd w terminie nie dłuższym niż 2 tygodnie i przyjęta zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy członków Zarządu.
- Członek Stowarzyszenia ma prawo:
- a) uczestniczyć w Walnych Zebraniach Stowarzyszenia z prawem głosu,
- b) wybierać i być wybieranym do władz Stowarzyszenia,
- c) zgłaszać wnioski dotyczące działalności Stowarzyszenia,
- d) korzystać z wszelkich form działalności Stowarzyszenia na zasadach określanych w odrębnych regulaminach. 1.
Obowiązkiem każdego członka Stowarzyszenia jest:
- a) przestrzeganie statutu i uchwał władz Stowarzyszenia,
- b) aktywne uczestniczenie w działalności Stowarzyszenia,
- c) regularne opłacanie wyznaczonych przez władze Stowarzyszenia składek 1.
Członkostwo ustaje w wyniku:
- a) Rezygnacji z członkostwa złożonej do Zarządu na piśmie,
- b) Wykluczenia przez Zarząd z powodu nie wywiązywania się z obowiązków statutowych członka Stowarzyszenia. Osoba wykluczona ze Stowarzyszenia ma prawo odwołać się do Walnego Zebrania w terminie 14 dni od daty uzyskania pisemnej decyzji o wykluczeniu.
- 6
- Członkowie honorowi
Członkiem honorowym może zostać osoba o wysokim autorytecie moralnym rekomendowana przez członka Stowarzyszenia lub grupę członków. Godność członka honorowego Stowarzyszenia nadaje Walne Zebranie.
- Członek honorowy ma prawo:
- a) uczestniczyć zarówno w Walnym Zebraniu jak i we wszystkich zebraniach Zarządu tylko z głosem doradczym,
- b) być rzecznikiem Stowarzyszenia
- 7
- Członkowie wspierający
Członkiem wspierającym może być osoba prawna lub jednostka organizacyjna nie posiadająca osobowości prawnej.
- Członek wspierający ma prawo:
- a) Uczestniczyć w Walnych Zebraniach Stowarzyszenia z głosem doradczym,
- b) Zgłaszać wnioski dotyczące działalności Stowarzyszenia,
- c) Korzystać z wszelkich form działalności Stowarzyszenia na zasadach określanych w odrębnych regulaminach.
Rozdział IV
Władze Stowarzyszenia
- 8
Władzami Stowarzyszenia są:
- Walne Zebranie Członków,
- Zarząd,
- Komisja Rewizyjna.
- 9
- Walne Zebranie Członków jest najwyższą władzą Stowarzyszenia. Do kompetencji Walnego Zebrania należy:
- a) wybór członków Zarządu i Komisji Rewizyjnej w głosowaniu jawnym,
- b) dokonywanie zmian w statucie,
- c) podejmowanie decyzji o rozwiązaniu Stowarzyszenia i przeznaczeniu jego majątku,
- d) uchwalanie regulaminów,
- e) uchwalanie programów działania na okres kadencji władz Stowarzyszenia
- f) uchwalanie budżetu,
- g) uchwalanie wysokości składek członkowskich
- h) rozpatrywanie i zatwierdzanie sprawozdań Zarządu i Komisji Rewizyjnej,
- i) udzielanie absolutorium ustępującemu Zarządowi Stowarzyszenia na wniosek Komisji Rewizyjnej,
- j) rozpatrywanie wniosków zgłoszonych przez członków Stowarzyszenia.
- 10
- Walne Zebranie Członków zbiera się co najmniej raz na cztery lata. Jest zwoływane przez Zarząd Stowarzyszenia przez pisemne powiadomienie członków nie później niż 2 tygodnie przed terminem zebrania z podaniem programu.
- Uchwały Walnego Zebrania Członków zapadają zwykłą większością w obecności co najmniej połowy członków Stowarzyszenia.
- Kadencja władz trwa cztery lata.
- 11
- Zarząd Stowarzyszenia ma charakter reprezentacyjny i wykonawczy – kieruje działalnością Stowarzyszenia i rozlicza się przed Walnym Zebraniem. Zarząd podlega kwartalnej kontroli przez Komisję Rewizyjną.
- Do zakresu działania Zarządu Stowarzyszenia należy:
- a) wykonywanie uchwał Walnego Zebrania,
- b) opracowywanie rocznego programu działania i projektu budżetu Stowarzyszenia,
- c) przyjmowanie i wykluczanie członków
- d) prowadzenie ewidencji członków i zbieranie składek członkowskich
- e) składanie sprawozdań z działalności Walnego Zebrania raz w roku.
- Zarząd składa się z 3 członków wybranych przez Walne Zebranie (prezesa, skarbnika, sekretarza). Prezesem zostaje osoba uzyskująca największą liczbę głosów, a pozostałe osoby są członkami Zarządu i wybierają spośród siebie skarbnika i sekretarza.
- Do reprezentowania Stowarzyszenia upoważniony jest Prezes lub osoba upoważniona przez Zarząd.
- Posiedzenia Zarządu zwoływane są przez Prezesa. Zarząd może być odwołany przez Walne Zebranie lub przestaje pełnić swoje funkcje, jeżeli z działalności zrezygnuje więcej niż 2/3 składu Zarządu. Przewodniczący Komisji Rewizyjnej zwołuje Walne Zebranie w celu powołania nowego Zarządu.
- Zarząd Stowarzyszenia może dokooptować nowych członków na miejsca zwolnione w liczbie nie większej niż 1/3 ich składu. W pozostałych przypadkach konieczne są ponowne wybory.
- 12
- Komisja Rewizyjna Stowarzyszenia ma charakter kontrolny. Składa się ona z 3 członków i wybranych przez Walne Zebranie. Komisja wybiera ze swego grona przewodniczącego i sekretarza.
- Do zakresu działania Komisji Rewizyjnej należy:
- a) kontrola – co najmniej dwa razy w roku – celowości, prawidłowości i zgodności z przepisami prawa całokształtu działalności Stowarzyszenia, ze szczególnym uwzględnieniem gospodarki finansowej,
- b) przekazywanie Zarządowi uwag i ocen wynikających z kontroli działalności Stowarzyszenia,
- c) składanie Walnemu Zebraniu sprawozdań ze swojej działalności oraz stawianie wniosków w sprawie udzielenia absolutorium ustępującemu Zarządowi,
- d) zwoływanie Walnego Zebrania w celu udzielenia votum nieufności oraz w sytuacji przewidzianej w p. 5 § 11 e) rozpatrywanie odwołań członków wykluczonych ze Stowarzyszenia prze Zarząd. 3. W przypadku rezygnacji z funkcji jednego członka Komisji Rewizyjnej, Komisja może dokooptować nowego członka. W pozostałych przypadkach konieczne są ponowne wyboru. Walne zebranie zwołuje wówczas Zarząd Stowarzyszenia.
- 13
Składanie oświadczeń woli w imieniu Stowarzyszenia w zakresie nabywania praw i zaciągania zobowiązań majątkowych wymaga wspólnego działania dwóch członków Zarządu. Rozdział V Majątek Stowarzyszenia
- 14
- Majątek Stowarzyszenia ”W Naszym Domu” stanowią:
- a) składki wpisowe w wysokości 5 zł oraz składki członkowskie w wysokości 20 zł rocznie,
- b) wpłaty dobrowolne, darowizny, spadki i zapisy dokonane na rzecz Stowarzyszenia,
- c) środki pieniężne pochodzące z ofiarności publicznej,
- d) dotacje i subwencje,
- e) oprocentowanie rachunków bankowych i lokat,
- f) inne źródła dopuszczone przez przepisy prawa w tym nieruchomości, ruchomości oraz prawa, - z zastrzeżeniem przepisów ustawy o działalności pożytku publicznego i wolontariacie.
- Zabrania się:
- a) udzielania pożyczek lub zabezpieczania zobowiązań majątkiem Stowarzyszenia w stosunku do jego członków, członków jego organów lub jego pracowników oraz osób, z którymi członkowie, członkowie organów oraz pracownicy pozostają w związku małżeńskim, we wspólnym pożyciu albo w stosunku pokrewieństwa lub powinowactwa w linii prostej, pokrewieństwa lub powinowactwa w linii bocznej do drugiego stopnia albo są związani z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli (w dalszej części zwani „osobami bliskimi”),
- b) przekazywania majątku Stowarzyszenia na rzecz członków, członków organów lub pracowników Stowarzyszenia oraz ich osób bliskich, na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, w szczególności, jeżeli to przekazanie następuje bezpłatnie lub na preferencyjnych warunkach,
- c) wykorzystywania majątku Stowarzyszenia na rzecz członków, członków jego organów lub pracowników Stowarzyszenia oraz ich osób bliskich na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich,
- d) zakupu towarów lub usług od podmiotów, w których uczestniczą członkowie Stowarzyszenia lub jego pracownicy oraz ich osoby bliskie, na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich lub po cenach wyższych niż rynkowe.
- 14a
Cały dochód Stowarzyszenia służy wyłącznie realizacji zadań statutowych należących do sfery zadań publicznych w rozumieniu przepisów regulujących działalność pożytku publicznego.
Rozdział VI
Zmiana statutu i rozwiązanie Stowarzyszenia
- 15
- Zmiany statutu wymagają uchwały podjętej na Walnym Zebraniu Członków w obecności co najmniej połowy członków, większością 2/3 głosów. Głosowanie w tej sprawie odbywa się jawnie.
- Rozwiązanie Stowarzyszenia wymaga uchwały podjętej na Walnym Zebraniu większością 2/3 głosów, w obecności co najmniej połowy członków.
- Uchwała o rozwiązaniu Stowarzyszenia musi określać tryb likwidacji i przeznaczenie majątku Stowarzyszenia. Walne Zebranie powierza likwidację Stowarzyszenia ostatniemu Zarządowi lub wyznacza innego likwidatora.
- W sprawach nie uregulowanych niniejszym statutem stosuje się przepisy prawa cywilnego.